Färre vill ha plastpåse när den kostar

Bara var tredje köper påse på Lindex

SVERIGE. I början av juni gick de tre stora klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl samman och började ta betalt för sina shoppingkassar. En knapp månad in visar det sig att konsumtionen av plastpåsar minskat drastiskt.
– De reaktioner vi har fått från våra kunder såväl som från våra medarbetare är mycket positiva. Man är stolta över det här initiativet och hur vi tillsammans kan göra skillnad och minska konsumtionen av påsar och deras negativa miljöpåverkan. Vi kan se ett växande intresse bland våra kunder för hållbarhetsfrågor och därför tror, och hoppas, vi såklart att våra kunder kommer att tycka initiativet, med målsättningen att bidra till en mer hållbar framtid, är något positivt, säger Johanna Dahl, PR- och kommunikationschef H&M Sverige till Lokaltidningen.
Enligt uppgifter till Svenska Dagbladet  en dryg månad in, har plastpåseanvändandet minskat drastiskt hos flera av de stora klädkedjorna. På Lindex väljer bara 30 procent att köpa påse och på Kapphal knappt hälften. H&M har också märkt en minskning även om de inte vill gå ut med någon exakt siffra. 
Med Lindex, Kappahl och H&M i bräschen har även fler butiker, däribland Gina Tricot, Joy, Lagerhaus, MQ och Scorett valt att ansluta sig till kampanjen "One bag habit", vars målsättning är att minska konsumtionen av påsar och öka medvetenhet kring påsars negativa miljöpåverkan. Överskottet av påsintäkterna skänks till hållbar utveckling.
 

Publicerad 05 July 2017 09:27

Östgötatidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag