De har vägen som arbetsplats

”Det blir en slags inre stress, man kan aldrig slappna av”

TRAFIK. Att jobba på vägarna är förenat med stora risker. – Man kan aldrig slappna av, det går inte, säger Torbjörn Ingemarsson.

Varje år sker minst 300 olyckor vid svenska vägarbeten, där någon trafikant eller vägarbetare skadats eller omkommit.

Tomas Pettersson är platschef på NCC för drift och underhåll i den västra länsdelen, ett område som sträcker sig från Gränna i söder upp till Motala och de södra delarna av Linköping. Totalt handlar det om drygt 130 mil som ska besiktas och underhållas.

– Vi är fyra tjänstemän och tre anställda yrkesarbetare, men vi håller ett 20-tal personer sysselsatta varje dag, säger Tomas Pettersson och förklarar att många av dem är inhyrda entreprenörer.

Östgötatidningen får följa med ut till en arbetsplats på E4 mellan Mjölby och Väderstad. Här arbetar Petterssons kollegor för dagen med att laga mitträcket på de ställen där det behövs.

– Jobbet i sig är bra, men riskerna är stora, säger Torbjörn Ingemarsson som arbetat med det här i sju år.

För jobbar man ute på vägen, ofta mitt i trafiken, gäller det att vara på sin vakt.

– Nånstans i bakhuvudet finns det med en hela tiden. Det blir en slags inre stress, man kan aldrig slappna av, det går inte.

Han berättar om oförsiktiga och nonchalanta trafikanter, både bilister och yrkesförare.

– Det finns de som håller full fart igenom här, säger Ingemarsson och pekar mot det för tillfället avsmalnade körfältet alldeles bredvid.

Tomas Pettersson instämmer i att hastigheten är det största problemet.

– Kör man för fort är risken stor att man inte är tillräckligt uppmärksam, säger Pettersson och berättar om olika sätt att få ner hastigheten med skyltar, trafikomledning och farthinder.

Att etablera en arbetsplats mitt ute i trafiken innebär alltid en avvägning.

– Det handlar om att väga tillgänglighet och framkomlighet på vägarna mot arbetsmiljön, säger Tomas Pettersson.

Skyltarna, menar han, bör vara så få men effektiva som möjligt.

– Det farligaste momentet när vi sätter upp skyltarna, så är det ett snabbt jobb som ska göras kan vi inte lägga ett par timmar på att skylta.

Pettersson och Ingemarsson nämner ökad yrkestrafik och ett allt högre tempo i trafiken som de främsta anledningarna till att riskfyllda situationer och olyckor uppstår.

Men trots riskerna och den stökiga arbetsmiljön trivs Torbjörn Ingemarsson med sitt jobb.

– Det är fritt, man får vara ute. Och så har vi väldigt roligt på jobbet, det är ett väldigt bra gäng, säger han och nickar mot kollegorna.

I möjligaste mån utförs arbetet när det är så lite trafik som möjligt, därför jobbar man ibland på natten.

– Vissa arbeten lämpar sig bättre nattetid, säger Pettersson och nämner exempelvis slåtter, när man klipper gräsen mellan vägbanorna längs motorvägen.

Han poängterar att säkerhetsfrågan alltid ligger högst upp på dagordningen.

– Det är det första man tittar på, hur man kan jobba för att jobba säkert. Är det något som inte känns bra eller osäkert så avbryter man direkt, då får vi titta på en annan lösning.

Enligt platschef Tomas Pettersson är det stort fokus på säkerheten ute på arbetsplatserna. Foto: Pernilla Alsén

Enligt platschef Tomas Pettersson är det stort fokus på säkerheten ute på arbetsplatserna. Foto: Pernilla Alsén

Torbjörn Ingmarsson vittnar om att det ofta går alldeles för fort förbi vägarbeten.	Foto: Pernilla Alsén

Torbjörn Ingmarsson vittnar om att det ofta går alldeles för fort förbi vägarbeten. Foto: Pernilla Alsén

Publicerad 16 August 2017 06:00

Östgötatidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag