Insänt: "Pedagoger måste utbildas för att möta missbruk"

INSÄNT.

En stor del av framtidens förskollärare och lärare tycker inte att de är redo att hantera problematiken kring barn i missbruksmiljö. IOGT-NTOs Juniorförbund, Junis, kräver att alla blivande pedagoger i sin grundutbildning får kunskap för att kunna upptäcka barnen och hänvisa till rätt stöd.

Kommer mamma vara full när jag kommer hem från skolan? Blir det bråk i natt igen? Kommer pappa ihåg att jag ska ha med matsäck imorgon? Många barn bär på mycket mer än sin ryggsäck när de kliver in genom dörren till förskola eller skola. Att leva med en vuxen som dricker för mycket är oftast en väl dold hemlighet, men något som kan få stora konsekvenser för barnets mående, sociala relationer och inlärning.

Alla förskollärare och lärare inom grundskolan kommer att möta dessa barn. Tyvärr upplever blivande förskollärare och lärare att det finns stora brister i sin yrkesutbildning. Det visar två undersökningar som CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) har gjort, på uppdrag av IOGT-NTOs Juniorförbund, Junis.

Våren 2017 frågade vi blivande förskollärare vad de får för utbildning i frågor kring barn som växer upp i familjer där det finns missbruksproblem. Majoriteten svarar att de inte är förberedda på att hantera denna problematiken. Hösten 2016 ställde vi samma fråga till grundskollärarstudenter. Av de som besvarade enkäten uttryckte sju av tio blivande lärare att de saknade utbildning om barn i missbruksmiljöer och att de inte känner sig redo att hantera problematiken. Vi fick svar som ”Jag känner mig inte redo”, ”Extremt viktigt men nästintill obefintligt”. I undersökningarna ingår även intervjuer med utbildningarnas programansvariga. Dessa förstärker bilden av att undervisningen inom området är mycket begränsad.

En skillnad i våra två studier är att det är en större andel förskollärarstudenter än grundskollärarstudenter som svarar att de har haft någon form av undervisning kring barn i missbruksmiljö. Undervisningen är dock begränsad och främst fokuserad på den anmälningsplikt till socialtjänsten som pedagoger inom förskola och skola har. Såväl de blivande lärarna som förskollärarna efterlyser undervisning i hur de kan identifiera och hänvisa vidare till stöd åt barn i missbruksmiljö.

Alltför många barn som lever med missbruk berättar att de kan gå genom hela förskolan och skolan utan att en enda vuxen frågar hur de mår eller hur de har det hemma. Skolan tar främst tag i sådant som kan vara symtom på missbruket i familjen. Exempelvis kan det bråkiga barnet enbart behandlas som ett ordningsproblem, utan att man går vidare och tar reda på vad som är orsaken.

Forskning visar att barn som växer upp med missbruk löper större risk än andra att inte gå ut skolan med fullständiga betyg. Men att klara skolan är samtidigt en viktig så kallad skyddsfaktor för dessa barn som kan minska riskerna för att få egna problem senare i livet, som psykisk ohälsa, missbruk och kriminalitet (”Barn som anhöriga – hur går det i skolan”, Nationellt kompetenscentrum anhöriga, 2013).

Här har varje förskollärare och lärare en otroligt viktig roll att spela. För att kunna göra detta behöver förskola och skola ha tydliga rutiner och handlingsplaner. Det krävs även löpande fortbildning exempelvis kring vilken stödverksamhet som finns att hänvisa barnen till i den egna kommunen.

Kunskap om missbruksproblematik skapar förutsättningar för fler barn att klara skolan. Junis kräver därför att blivande förskollärare och lärare i sin utbildning får den kunskap som behövs för att känna se och agera.

Mona Örjes, förbundsordförande IOGT-NTOs Juniorförbund, Junis

Publicerad 13 January 2018 00:00

Östgötatidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag