Vadstena – bäst i länet på gott bemötande

VADSTENA. Sveriges kommuner har blivit bättre på att svara sina invånare. Det visar SKL:s årliga undersökning av kommunernas medborgarservice. I Östergötland är Vadstena den kommun som bemöter sina invånare bäst.

Sveriges kommuner och landsting, SKL, genomför årligen en undersökning för att mäta kommunernas service via telefon och e-post. 2017 års undersökning placerar Vadstena kommun i topp både när det gäller att lämna direkta svar via telefon och gott bemötande.

Vadstena kommun hamnar på tredje plats i länet när det gäller att ge direkta svar via telefon där 56 procent av samtalen leder till ett direkt svar. Finspångs kommun är bäst i Östergötland, där får 67 procent som ringer in ett direkt svar på sin fråga. Därefter följer Mjölby med 60 procent. Medelvärdet för landet ligger på 51 procent.

När det gäller hur kommuninvånarna upplever att de blir bemötta hamnar Vadstena högt upp på listan. Där anser hela 91 procent att de bemöts på ett gott sätt då de kontaktat kommunen. Medelvärdet var 81 procent.

Publicerad 20 February 2018 10:00

Östgötatidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag