I år har konsumenternas intresse för klimat och miljö fått avgöra valet.

I år har konsumenternas intresse för klimat och miljö fått avgöra valet. Foto: HUI

Årets julklapp slår ett slag för hållbarhet

Etik och miljö ett konkurrensmedel

SVERIGE. Glöm dyra saker som elcykel och robotdammsugare. Årets julklapp är det återvunna plagget.

JULKLAPP. Glöm dyra saker som elcykel och robotdammsugare. Årets julklapp är det återvunna plagget.

Det är handelns utredningsinstitut (HUI) som varje år sedan 1988 korar årets julklapp. I år har konsumenternas intresse för klimat och miljö fått avgöra valet.

"Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion", skriver HUI.

Insitutet förutspår att plagg av återvunna material med största sannolikhet kommer att utgöra en betydande del av framtidens modehandel. Flera världsledande modeaktörer har redan gjort ambitiösa löften om mer återvinning i sin produktion.

Publicerad 20 November 2018 08:46