Johann Rydberg.

Johann Rydberg. Foto: Stefan petersén

Träningsexperten:

Hitta något som får dig att längta efter att gå och träna

TRÄNING. Julmat, fika, godis, fester och så nyår på det. Slutet på året för med sig många goda saker men sätter också sina spår och det är kanske inte så konstigt att vi är många som längtar efter ett mer hälsosamt liv när det nya året börjar.

Av
Oskar Andersson

– Det är många som hör av sig där efter jul och nyår och vill komma igång med träningen, säger Johanna Rydberg, personlig tränare och före detta elitidrottare.

Med titlar som SM-guld, NM-guld, EM-guld och VM-brons på meritlistan tillhörde hon världseliten i thaiboxning fram till förra året då hon valde att lägga handskarna på hyllan. Och som personlig tränare har hon jobbat i cirka fem år - så träning har hon full koll på.

– Man ska börja med att hitta en sport eller aktivitet som man tycker är jävligt rolig så att man längtar efter att gå och träna, säger hon.

Hon påpekar att de flesta av oss sitter stilla alldeles för mycket och skulle må bra av att träna mer.

– Man blir slö av att sitta framför en dator från klockan 08 till 17 fem dagar i veckan och då kan det vara extra svårt att komma igång. Men man kan börja lite mjukt och inte köra tre stenhårda pass i veckan, ibland räcker det med en promenad.

Och när motivationen tryter och soffan pockar på uppmärksamheten gäller det att minnas vad som fick en att vilja börja träna.

– Ibland måste man bara tvinga sig iväg till träningen och då är det bra att komma ihåg att det alltid känns bättre efteråt, säger hon.

Johanna Rydbergs tips för att lyckas med träningen

Motivation: "Sätt upp en målsättning som du kämpar mot oavsett om det gäller att gå ner i vikt, må bättre eller bygga muskler. Det är viktigt att se träningen som en investering i sig själv som ger en massa positiva effekter."

Planering: "Börja veckan med att bestämma när du ska gå och träna och håll dig till det. Packa träningsväskan i förväg så att du bara kan plocka upp den eller gå direkt från jobbet till träningen utan att mellanlanda i soffan för annars är det lätt att man fastnar där."

Träningskompis: "Det är jättebra att skaffa en träningskompis för då blir det inte lika lätt att bara strunta i träningspasset när man haft en jobbig dag och inte alls känner för det."

Hjälp: "Om man inte har någon träningsvana är det bra att gå till en personlig tränare som kan visa en hur man använder maskinerna på gymmet, lägger upp en träningsplan och så vidare. Och har man kompisar som tränar kan man be dem om hjälp med att komma igång."

Publicerad 26 December 2018 00:00