Volvo vill öka trafiksäkerheten genom att begränsa bilens högsta hastighet till 180 m/tim.

Volvo vill öka trafiksäkerheten genom att begränsa bilens högsta hastighet till 180 m/tim. Foto: Volvo Cars

Volvo begränsar topphastigheten i nya modeller

Från och med 2020 går inte modellerna snabbare än 180 km/tim

Motor.

”Klokt, men vågat” eller ”självmord”? Åsikterna går isär efter att Volvo meddelat att de kommer att införa elektronisk avreglering av hastigheten. Nästa år kommer de nya modellerna att max kunna köras i 180 km/tim.

Av
Stefan Larsson

I början av mars meddelade Volvo att topphastigheten i samtliga bilar från och med nästa år begränsas till 180 km/tim. Beslutet är en del i företagets vision om att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i en ny Volvomodell från och med 2020, en utan tvekan ambitiös säkerhetsvision inom bilbranschen och som saknar motsvarighet från andra biltillverkare.

"Värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv"

Volvo hänvisar till egen forskning där de identifierat tre viktiga säkerhetsfrågor som måste lösas för att visionen ska kunna uppnås. En av dessa är just hastigheten.

– Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef.

Volvo hänvisar vidare till trafikolycksdata från ”National Highway and Traffic Safety Administration” som visade att 25 procent av alla som dödades i trafiken i USA under 2017 berodde på fortkörning. Även i Sverige är fortkörning ett utbrett problem och en av de absolut vanligaste trafikförseelserna, men frågan är hur många olyckor som faktiskt sker i över 180 km/tim?

– Även om en begränsning av bilens topphastighet inte är någon universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv, säger Håkan Samuelsson och fortsätter:

– Vi vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknik i bilarna som förändrar förarens beteende, för att ta itu med sådant som fortkörning, rattonykterhet eller distraktioner. Vi har inget entydigt svar på den frågan, men vi anser att vi bör gå i bräschen för en diskussion om detta och vara en pionjär, säger Samuelsson.

Diskussion har det blivit och reaktionerna har varit många, både positiva och negativa. Aftonbladets Robert Collin menar att Volvo begår självmord eftersom de tyska kunderna kommer att lämna märket då de inte längre kan köra bilarna i ”fri fart” på autobahn, medan beslutet i Dagens nyheter beskrivs som ”klokt, men vågat” av Lasse Swärd.

Vilken effekt beslutet kommer att få på Volvos försäljning kan bara tiden utvisa, men det går inte att ifrågasätta att fortkörning är ett vanligt och allvarligt problem på de svenska vägarna. Att köra 90 km/tim på en 80-väg fördubblar risken att omkomma om en olycka sker och skulle alla hålla hastighetsbegränsningen skulle minst 100 liv räddas varje år, enligt statistik från Trafikverket.

– Människor förstår helt enkelt inte hur farlig körning i höga hastigheter är. Vi förstår farorna med ormar, spindlar och höga höjder. Det kan man inte säga om förståelsen för riskerna med att köra i höga hastigheter, säger Jan Ivarsson, en av Volvo Cars ledande experter på säkerhet.

Volvo står på sig och meddelar att de framöver kommer att presentera nya säkerhetsfunktioner för att försöka råda bot på två andra utbredda problemområden, rattonykterhet och distraktion för förare, exempelvis användning av mobiltelefon medan man kör.

Publicerad 16 March 2019 00:00