Mopeder är det trafikslag idag som skadar flest 15–16-åringar i trafiken.

Mopeder är det trafikslag idag som skadar flest 15–16-åringar i trafiken. Foto: PIxabay

Så många har dött eller skadats allvarligt i mopedolyckor

Största olyckssäsongen för ungdomar är här

Motor.

Försäkringsbolaget If uppmanar landets föräldrar att se över sina barns mopeder. Under de senaste 10 åren har nästan 800 personer omkommit eller skadats allvarligt i mopedolyckor, där olycksorsaken allt för ofta är en trimmad moped.

Av
Andreas Lindegren

Trots införandet av förarbevis och körkort för de olika mopedtyperna, klass I och klass II, fortsätter mopedolyckor att vara vanliga i Sverige. Sedan mopedkörkortet infördes för tio år sedan har 779 personer omkommit eller skadats allvarligt i mopedolyckor. Runt hälften av dessa olyckor omfattade barn och ungdomar! Det visar en kartläggning som försäkringsbolaget If genomfört baserat på olycksstatistik från Strada, Swedish traffic accident data acquisition, som anger antalet olyckor, skador och omkomna inom vägtransportsystemet.

Rent statistiskt innebär det att våren och den analkande sommaren kan komma att bli en olycksdrabbad period där många unga är i riskzonen. Antalet mopeder i Sverige har nämligen ökat drastiskt och under 2018 slog försäljningen rekord. Över 16 000 mopeder såldes i landet, en ökning med 19 procent och då räknas inte mopedbilar in i siffran. Faktum är att mopeder är det trafikslag idag som skadar flest 15–16-åringar i trafiken.

Statistiken visar också att antalet olyckor skiljer sig markant mellan olika delar av landet. Stockholms län är mest olycksdrabbat, med mer än 20 gånger så många mopedolyckor jämfört med Jämtlands län som är det minst olycksdrabbade länet.

Försäkringsbolaget uppmanar nu landets föräldrar att hålla bättre koll på sina barn och ungdomar som antingen har eller planerar att köpa en moped. 70 procent av olyckorna som sker är nämligen singelolyckor som ofta beror på exempelvis trottoarkanter, rullgrus, ojämnheter i vägen eller svårighet att hantera fordonet. Men även höga farter, till följd av trimmade mopeder, är en vanlig orsak.

– Många trimmar sina mopeder, med eller utan sina föräldrars tillåtelse. Som förälder gäller det att ha koll på sina barn. Tyvärr är det alltför många föräldrar som ovetandes om konsekvenserna låter sina ungdomar köra betydligt fortare än vad hastighetsbegränsningen tillåter, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsexpert på försäkringsbolaget If.

Att låta sitt barn köra olovligt kan även ge fler konsekvenser än allvarliga olyckor. Ertappas barnet så kan tillåtandet från en förälder ge vårdnadshavande dagsböter, varning i körkortet eller i vissa fall även leda till att Transportstyrelsen begär att dennes körkort återkallas.

För ungdomen kan också konsekvenserna bli långvariga och sätta käppar i hjulet för framtiden. Förutom risken att dömas till dagsböter kan körkortet bli indraget i sex månader och om personen börjat övningsköra bil kan även det tillståndet dras in i sex månader!

– En annan konsekvens är att försäkringsbolagen kan sätta ned ersättningen om man tillåtit sitt barn att köra olovligen, exempelvis trimmad moppe eller utan körkort, om något händer, avslutar Irene Isaksson-Hellman.

Publicerad 01 June 2019 00:00