Alf Ingesson Thoor lämnade Mjölby för en karriär i Flygvapnet.
- Men jag har familjen kvar i Mjölby och så flyger jag förbi ganska ofta, säger han.
Foto: Ulf Nylöf
Alf Ingesson Thoor lämnade Mjölby för en karriär i Flygvapnet. - Men jag har familjen kvar i Mjölby och så flyger jag förbi ganska ofta, säger han. Foto: Ulf Nylöf
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Alf Ingesson Thoor har flugit nästan hela sitt liv






PERSONLIGT:
Namn: Alf Ingesson Thoor Bor i: Karlsborg (uppvuxen i Mjölby) Ålder: 62 år Familj: Gift, tre barn och fyra barnbarn Intressen: Familjen, fallskärmshoppning, segelflyg Har skrivit boken: "En fältflygare från Mjölby"

YRKESVAL. En dröm som blev verklighet. Så beskriver Alf Ingesson Thoor sitt yrkesval i bok "En fältflygare från Mjölby". För visst var det en pojkdröm, det där att bli pilot.

Flygvapnet var stort i mitten av förra seklet.

– När jag växte upp i Mjölby på 50- och 60-talet gick de inte att missa, det var väldigt mycket flygplan över stan då. Jag bodde vid Egebybacken och där kunde man följa inflygningen till Malmen, berättar den mångårige piloten Alf Ingesson Thoor.


Böcker och modeller

Som barn läste han Kalle Looping och Biggles med stort intresse, rusade från skolbänken till fönstret så fort ett plan flög förbi och han började bygga flygplansmodeller.

Nyss fyllda 17 år började Ingesson Thoor som fältflygarelev i Ljunbyhed och efter examen utbildades han till stridsflygare i Ronneby.

Efter det har karriären varit lång och innehållsrik.

Alf Ingesson Thoor har haft sällskap i stridplanet av stora delar av den svenska artisteliten i samband med Badrockturnén i slutet av 1980-talet. Här med Björn Skifs.
Foto: Hans Saxinger
Alf Ingesson Thoor har haft sällskap i stridplanet av stora delar av den svenska artisteliten i samband med Badrockturnén i slutet av 1980-talet. Här med Björn Skifs. Foto: Hans Saxinger

Lärare och psykolog

Alf Ingesson Thoor har hunnit med att bland annat arbeta som flyglärare, helikopterpilot och uppvisningspilot. Idag är han den ende som flyger det legendariska planet Lansen. Han blev Flygvapnets första flygande psykolog och har under många år arbetat som krispsykolog, även i civil regi.

Som erfaren flygare har Ingesson Thoor gjort det mesta. Bland annat berättar han om hur han under flera år gjorde flyguppvisningar vid den stora Badrocksturnén under 1980-talet. I samband med det fick han sällskap av flera ur den svenska artisteliten, bland annat Björn Skifs och Lisa Nilsson i cockpit.

Han har också synts som enväldig domare i dokusåpan Astronauterna som visades i TV3 i början av 2000-talet.


Katastrof och haveri

Alf Ingesson Thoor har anlitats flitigt vid haveriutredningar och är ofta den som uttalat sig i media vid flygolyckor av olika slag som drabbat Flygvapnet.

Som psykolog har det blivit många resor runt om i världen. Ingesson Thoor arbetar åt ett försäkringsbolag och får där med jämna mellanrum uppdrag att åka ut och stötta de som blivit allvarligt sjuka, råkat ut för en olycka eller förlorat en anhörig på resan.

I den rollen blev han en av de första som kom till Thailand efter tsunamin 2004.

– Det var fruktansvärt jobbigt, en extrem situation! Jag sov inte på en vecka. Han berättar om hur han bland annat fick hjälpa barn att hitta sina föräldrar och tvärtom. Detta långt innan någon här i Sverige förstått vidden av förödelsen där borta.

– Jag är ingen stålman, det blir aldrig vardag i det här jobbet. Men däremot vet jag och har rutiner för hur förloppet brukar ser ut, vad för reaktioner som kan dyka upp i chock, berättar han om krisuppdragen.


Fortsätter att jobba

Alf Ingesson Thoor har "jobbat över" ett antal år, normalt går en pilot i pension vid 55. Men Ingesson Thoor släpper inte flyget i första taget. Även om han dragit ner mycket på antalet flygningar gör han fortfarande en hel del uppvisningar varjre år.

Pilotyrket rekommenderar han till den som har ett brinnande intresse. Det är inga övermänskliga krav som ställs för att bli pilot, menar Alf Ingesson Thoor.

– Men du ska hålla en jämn nivå, ha bra närminne, hög stresstolerans, ha engagemang och vilja och vara en lagspelare.

Han jämför yrket med att vara en spelare i ett elitlag.

– Här gäller det att träna, följa regelsystemet, du ska vara kreativ och flexibelt. Och det är svettigt.

Är du mest ute efter många flygtimmar ska du inte söka dig till Flygvapnet, tipsar Ingesson Thoor.

– Nej, då ska du välja civilflyget. Är du däremot mer intresserad av teknikutveckling ska du välja Flygvapnet.

Ingesson Thoor gör fortfarande en hel del uppvisningsflygningar. Foto: Jan Jörgensen
Ingesson Thoor gör fortfarande en hel del uppvisningsflygningar. Foto: Jan Jörgensen

Publicerad: 16. mars 2012 08:46
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Östgötatidningen

Startsidan just nu
EFTERTEXTBANNERS