Arla borde lyssna på konsumenterna och låta osttillverkningen bli kvar i Boxholm, menar insändarskribenten Christian Wallertz.

Arla borde lyssna på konsumenterna och låta osttillverkningen bli kvar i Boxholm, menar insändarskribenten Christian Wallertz. Foto: Arkiv/Pernilla Alsén

Debatt: Låt osten bli kvar

"Konsumenten är beredd att betala mer för närproducerat"

DEBATT. Den planerade flytten av Boxholms ost fortsätter att uppröra och engagera. En nedläggning av mejeriet kan bli dyrköpt för Arla, osten måste bli kvar i Boxholm, menar insändarskribenten.

Ännu ett kapitel är skrivet och jag säger det högt och stolt: Länge leve Boxholms ost i Boxholm.

Tänk att mejeriet i Boxholm har blivit startskottet som på allvar lyfter upp svensk mjölkproduktion på agendan. Tänk att en ost som tillverkats i generationer på svenska råvaror, med mjölk från en ko nära mejeriet i en liten bruksort i Östergötland, har blivit vändpunkten och äntligen står en massiv folkrörelse upp mot den ”danska draken” Arla.

Arla beskrivs ofta som en gigant på den globala mejerimarknaden. Men bara för att man är störst betyder det inte att man inte måste vårda sitt varumärke och leverera det kunden vill ha. I en värld där man mer och mer talar om matens ursprung, närheten till konsumenten och en ökad medvetenhet om vad man stoppar i sig så är storleken inte längre av avgörande betydelse.

Höga vinster och feta bonusar är starkt ifrågasatta numera. I stället är det andra värden som lyfts fram av de företag som ligger i framkant i en föränderlig tid då klimatet är i fokus. Företag med framtiden för sig är de som kan gå från tomma ord till handling och verkligen leverera hållbara lösningar. Det går inte längre att gömma sig bakom fina ord och floskler.

Går inte längre att gömma sig bakom fina ord och floskler

I dag är närproducerat i fokus och man börjar se ett trendbrott. Konsumenten är beredd betala mera för närproducerat. I dag ska man som företag kunna bevisa att man är klimatpositiv. Arla har helt missat målet på flera punkter:

1. Saknar förmåga att ompröva och ifrågasätta sina egna beslut.

2. Tror sig ha monopol på marknaden.

3. Kan ej ta till sig att storskaligt inte längre är ett försäljningsargument.

Det fungerar inte längre att komma med påståenden som inte tål att granskas. Man kan inte längre bara roffa åt sig och lägga ner företag som går med vinst. Varje konsument kan numera med ett knapptryck i till exempel sociala medier ifrågasätta ett beslut. Jag som konsument ser lösningar och gör aktiva val.

Det finns väldigt många alternativ till Arla och jag stödjer dem gärna. Men vem vet, kanske Arla omprövar sin roll i Sverige och börjar med att rädda mejeriet i Boxholm? Antingen genom att sälja mejeriet till en seriös aktör eller genom att fortsätta driva Boxholms ost i Boxholm.

För till Östersund ska den inte!

/Christian Wallertz, Boxholm

Publicerad 20 February 2019 08:27