Gunnel Carlson värnar miljön med pellets och solfångare
... och nästa gång blir det en miljövänlig bil
MILJÖTÄNKANDE. Hur kan man värna om miljön i sitt vardagsliv? En som har funderat på det är trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson som bor i Arlöv.
– Den största förändringen är nog att vi bytte ut vår oljepanna sommaren 2008 mot en pelletspanna och solfångare, berättar hon. Familjen byggde om ett förråd så att de nu har plats med tre ton pellets vilket gör att de kan beställa hem en stor mängd åt gången. – Vi kombinerade pelletspannan med två solfångare som står för all uppvärmning mellan ungefär maj till september, fortsätter Gunnel Carlson.
Gärna ekologiskt Maten är en annan viktig del av vardagen och Gunnel Carlson tittar gärna på innehållsförteckningen innan hon lägger varorna i kundvagnen. – Ju mer man tittar på innehållet desto mer väljer man bort. Jag köper gärna ekologiskt, framförallt mjölk. Jag försöker också att tänka på vad som är aktuellt för säsongen när jag köper grönsaker och titta på var det kommer ifrån. Odling och trädgård ligger ju Gunnel Carlson varmt om hjärtat. Hon odlar egna grönsaker och har också kompost. Hon tycker att man kan använda ett liknande tänkande för trädgården som vid matinköp, man ska inte begära för mycket.
Ofta bil – Man ska titta på vad ens trädgård förmår, acceptera den som den är och satsa på det fungerar. I sitt jobb kör Gunnel Carlson ofta bil för att komma till ställen som har dåliga kommunikationer, men tar gärna tåget om hon ska uppåt landet. – Vi har en bensinbil, men nästa gång blir det en miljövänlig bil.
MAT. ”Vi borde gå tillbaka mer till årstiderna när vi handlar mat”, säger trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson. Foto: 3N Produkter
Nina Eggerth
Visste du att...
Gunnel Carlson är välkänd programledare för trädgårdsprogram i SVT samt journalist och författare till bland annat ”Gröna Rum”.