Ildiko Kasza. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

Ildiko Kasza. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

”Genom yoga lär man känna sig själv”

Ildikó Kasza raserade sina inre murar i kundaliniyogan

Av
Nathalie Lindblom

VADSTENA Det är många som är nyfikna på yoga som träningsform men det är inte lika många som vet vad det egentligen innebär.
– Det handlar om att man måste vara beredd att möta sig själv. Allt handlar om var man är just nu, säger Ildikó Kasza som driver Sadhana Yoga & Meditationsskola i Vadstena.
Ildikó började själv med yoga för tio år sedan.
– Jag ville hitta någonting som hjälpte mig att få balans mellan kropp, själ och sinne. Det var då jag hittade kundaliniyoga – medvetenhetens yoga, säger Ildikó.
Alla murar raserades
Att Ildikó kom igång med yoga på allvar var ingenting som hon fritt bestämde själv – hon hade helt enkelt inget annat val, tycker hon.
– Det var under en period i mitt liv då jag inte riktigt var överens med livet. Jag började med yoga – och då raserades alla murar inom mig. Jag var tvungen att möta mig själv, mina känslor och hantera min situation utifrån den verklighet som jag befann mig i just då, förklarar Ildikó.
Utveckling
Det yoga i slutänden handlar om är att få ökad livskraft och självkännedom - men det är mycket som händer på vägen dit.
– Man kan beskriva yoga som ett medvetandetillstånd som man uppnår genom att använda tekniker som yogaställningar och meditation.
Att utöva yoga har givetvis positiva effekter på kroppen – nervsystemet stärks, körtelsystemet balanseras och känslomässiga blockeringar frigörs. Men det handlar också om att utveckla medkänsla och vänlighet, förklarar Ildikó.
Djupandning
Det finns en uppsjö av olika sorters yoga runt om i världen. Men det finns också en gemensam grund för vad yoga innebär.
– Yoga handlar om att lära känna sig själv och världen. Man gör kroppsrörelser i samband med en särskild andning och närvaro. Djupandningen gör att man kommer i kontakt med sig själv och sitt väsen, säger Ildikó avslutningsvis.

NÄRVARO. När man gör yoga vänder man uppmärksamheten inåt för fullständig närvaro i nuet. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

NÄRVARO. När man gör yoga vänder man uppmärksamheten inåt för fullständig närvaro i nuet. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

SPÄNNINGSLÖSARE. Fingrarna fram, tummarna bak, överarmarna parallella med golvet. Öppna upp bröstkorgen så att armbågarna pekar ut åt sidorna.

SPÄNNINGSLÖSARE. Fingrarna fram, tummarna bak, överarmarna parallella med golvet. Öppna upp bröstkorgen så att armbågarna pekar ut åt sidorna.

ANDAS. Andas in genom näsan, lyft armarna mot taket. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

ANDAS. Andas in genom näsan, lyft armarna mot taket. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

RYTM. Andas ut genom näsan och för tillbaka armarna i startpositionen. Gör denna rörelse i rytmiskt tempo 1-3 minuter. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

RYTM. Andas ut genom näsan och för tillbaka armarna i startpositionen. Gör denna rörelse i rytmiskt tempo 1-3 minuter. FOTO: NATHALIE LINDBLOM

PERSONLIGT

Namn: Ildikó Kasza Ålder: 46 år Bor: Vadstena Familj: Xexes, Oliver & Nauzika Aktuell som: Nyföretagare som nyligen öppnat Sadhana Yoga & meditationsskola i Vadstena Mat: Vegetariskt

Publicerad 07 April 2010 00:00