Här spanar eleverna på miljön

SKOLA/MILJÖ. I projektet ”Spana på matavfallet” har man på Veta skola den senaste tiden haft extra fokus på miljö och matavfall.

Fritidspedagogen Marianne Häger Hellman berättar om miljöprojektet som man jobbar med i framför allt klass 1 och 4 samt på fritids.
– Det här med miljön och återbruk är något som vi hållit på med mycket här på skolan, så det här projektet passar oss bra, säger hon medan hon hjälper några elever att göra remsor av gamla tygbitar.
TygRemsorna ska användas till att vävas in i staketet ute på skolgården, som dekoration, berättar hon.
Marianne Häger Hellman visar också stolar som eleverna hittat på vinden, som snyggats till och fått nytt liv med hjälp av bland annat tyger och gamla böcker.
Det är Mjölby kommuns service- och teknikförvaltning som ligger bakom ”miljöspanarna” och ”Spana på matavfallet”, med syftet att minska matavfallet i skolorna.

Det började med att de deltagande skolorna tidigare i våras vägde sitt matavfall, det som blivit kvar på elevernas tallrikar och slängts. När nu projektet går mot sitt slut ska man göra om samma sak och redovisa hur mycket avfallet, förhoppningsvis, har minskat.
Tanken är att en vinnande skola, den som lyckats bäst, ska utses. I tävlingen ingår också att på bästa sätt beskriva potatisskalets kretslopp.
Detta är något som klass 4 på Veta skola jobbat med. Ida Salmeus, Ture Andersson och Tuva Nilsson visar sina affischer som de påbörjat.
– Men tävlingen är inte så viktig, det viktigaste är att man lär sig saker, menar Ture och får medhåll av Tuva och Ida.

Alla tre är också överens om att det är jättebra att lära sig hur man kan leva mer miljövänligt.
– Vi har pratat om plast, att man inte ska använda det så mycket. Det är bättre att man använder en tygpåse när man handlar, säger Ida.
Tuva ser även andra fördelar i att lära sig mer om hur miljön påverkas av olika saker.
– Om man vet mer kan man få andra människor att göra bra saker för miljön, då kan man förklara varför.
På en vägg på fritids sitter lappar som eleverna skrivit, idéer om hur man kan bidra till en hållbar utveckling. ”Släcka lampan i rum man inte är i”, ”rita på baksidan av pappret” och ”inte slänga mat” är några av förslagen.
På bänken framför ligger en hel rad egentillverkade skyltar som fritidsbarnen gjort, med uppmaningen att släcka ljuset efter sig. Dessa som ska sättas upp på skolans toaletter.
Ture, Ida och Tuva har flera förslag på miljövänliga val man kan göra.
– Man kan fortsätta att använda sakerna, eller ge dem till någon annan i stället för att slänga, säger Ida.
– Jag tycker att man ska använda mindre plast, säger Ture.
Att de i skolan får lära sig mer om miljön och hållbar utveckling tycker trion är jättebra och viktigt.
– Vi har bara ett jordklot, det måste vi ta vara på. Om vi fortsätter som vi gör kommer jorden att bli en soptipp, säger Tuva.

Ida Salmeus, Ture Andersson och Tuva Nilsson jobbar med affischerna som visar hur gröna påsen fungerar. Foto: Pernilla Alsén

Ida Salmeus, Ture Andersson och Tuva Nilsson jobbar med affischerna som visar hur gröna påsen fungerar. Foto: Pernilla Alsén

Eleverna har gjort “släck ljuset-skyltar” att sätta upp på skolans toaletter. Foto: Pernilla Alsén

Eleverna har gjort “släck ljuset-skyltar” att sätta upp på skolans toaletter. Foto: Pernilla Alsén

Publicerad 26 April 2017 11:00

Östgötatidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag