Företagen som lever gott på vegotrenden

Vegan, vegetarian eller flexitarian... Oavsett vad man kallar sig så väljer allt fler att äta vegetarisk kost. Det märks tydligt både hos Mjölbyföretaget Food for Progress och Vegangodis i Skänninge.

Av
Pernilla Alsén

Allt fler väljer vegetariskt. Men det betyder inte nödvändigtvis att vegetarianerna blir fler. Enligt en undersökning som Sifo gjorde i höstas, på uppdrag av livsmedelskedjan Axfood, är omkring sex procent av svenskarna vegetarianer – ungefär som tidigare.

Däremot väljer många att äta vegetarisk mat oftare. 40 procent av de tillfrågade säger att de äter vegetariskt två till tre gånger i veckan istället för, som tidigare, en gång. Och var fjärde svarade att man planerar att äta mindre kött det kommande året. Det är här begreppet "flexitarian" kommer in, vilket betyder att man äter främst vegetarisk kost men även kött någon gång i bland.

Hälften uppger att de väljer vegetarisk mat av miljö- och klimatskäl, medan något färre, 37 procent, anger hälsan som främsta skäl.

Mjölbyföretaget Food for Progress har sitt ursprung i Ecab, ett företag som tidigare producerade och sålde frysta kött- och fiskprodukter. Med tiden utökade företaget sortimentet med vegetariska produkter, vilket till sist skulle ta över verksamheten helt.

– Vi kände att vi var på rätt väg, att det var något att gå vidare med om vi skulle kunna stå för det vi gör och för våra produkter, säger företagets försäljningschef Carl Montelius.

Kött- och fiskprodukterna är ett minne blott och sedan några år tillbaka tillverkar och säljer de "oumph" med stor framgång. Produkten, som består av enbart soja, vatten och salt, är lätt att missta för kött – både i konsistens, smak och utseende. Att säga att den veganska produkten, som säljs i både "filéer" och strimlor, har gjort succé är ingen överdrift – den finns i sortimentet hos många av de stora livsmedelskedjorna, både i Sverige och utomlands, liksom på flera av landets restaurangkedjors menyer.

På bara några år har efterfrågan och försäljningen ökat lavinartat och i år räknar man med en omsättning på närmare 100 miljoner kronor, berättar företagets försäljningschef Carl Montelius. Han kallar det "en explosion" och ser flexitarianerna som den främsta målgruppen.

– De är ju 40 procent av befolkningen och den gruppen växer.

Montelius menar att trenden att allt oftare välja bort kött till förmån för icke-animaliska produkter är naturlig och nödvändig – inte minst för miljöns skull.

– Det måste till en förändring, det håller inte att leva som vi gör, säger han med hänvisning till den alarmerande förbrukningen av jordens resurser.

Carl Montelius är försäljningschef på Mjölbyföretaget Food for Progress.

Carl Montelius är försäljningschef på Mjölbyföretaget Food for Progress. Foto: Pernilla Alsén

Karin Jakobsson, som driver Vegangodis i Skänninge, har också märkt av de senaste årens vegotrend. Hon, som tidigare varit kokosbollstillverkare, har de senaste två åren riktat in sig på vegangodis – alltså godis helt utan animaliska produkter. Hon både tillverkar, säljer och distribuerar själv. Sedan några månader tillbaka finns företaget vid Stora torget i Skänninge, i en lokal med både butik, tillverkning och lager.

Även om tillverkningen, då hon är ensamföretagare, än så länge sker i begränsad omfattning, är efterfrågan stor. Jakobsson levererar sitt godis till livsmedels- och hälsokostbutiker över hela södra Sverige och har även försäljning till privatpersoner via sin webbutik.

Karin tror att det finns flera anledningar till det ökade intresset för gröna produkter.

– Dels tror jag att vi i Sverige är snabba att ta till oss nya trender. Sen blir det fler och fler som gör medvetna val och vill göra skillnad.

Vegotrenden har även kommit till Sya, det lilla samhället mellan Mjölby och Mantorp. Här öppnar om ett par veckor en ny restaurang med vegansk meny bestående av bland annat sallader, smörgåsar, husmanskost och fika, berättar Erika Frost som ska driva "Open new doors Banhof" med maken Jonas.

Paret driver även sedan tre år tillbaka en vegansk restaurang i Göteborg och har tydligt märkt av det ökade intresset för icke-animalisk kost.

– Ja, verkligen. Vi har alla möjliga gäster hos oss, även om man inte är vegan ser vi att många väljer att äta grönsaker minst någon gång i veckan, säger Erika Frost.

I det gamla stationshuset i Sya öppnar snart Open New Doors Bahnhof – en ny vegansk restaurang.

I det gamla stationshuset i Sya öppnar snart Open New Doors Bahnhof – en ny vegansk restaurang. Foto: Arkivbild/Pernilla Alsén

Publicerad 29 May 2018 12:00

Östgötatidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag