Nya hastigheterna upprör

MJÖLBY

. De förändrade hastigheterna genom Mjölby har väckt reaktioner. Onödigt och för många skyltar, tycker flera.

Av
Pernilla Alsén

I förra veckans nummer av Östgötatidningen berättade vi om den ändring av hastighetsbegränsningar som gjorts i Mjölby kommun, först i Skänninge och Mantorp och nu senast i Mjölby tätort.

De tidigare 50- och 70-skyltarna har bytts ut mot 30, 40 eller 60 kilometer i timmen, förutom på vissa yttre ringleder. Enligt kommunen är syftet med förändringen att öka trafiksäkerheten. Exempelvis hänvisar man till analyser som visar att fem liv årligen skulle kunna räddas om man på alla landets gator sänkte hastigheten från 50 till 40 kilometer i timmen.

På Östgötatidningens Facebooksida var det många som reagerade på nyheten om skyltbytena. Framför allt stör sig många på sträckan på Skänningevägen, mellan polishuset och Slomarp, där hastigheten ändras mellan 40 och 60 flera gånger om på den ganska korta sträckan.

"Varför man valt att höja till 60 ett par hundra meter i uppförsbacken utmed kyrkogården på Skänningevägen är helt obegripligt. Sträckan börjar och slutar med övergångsställen. Känns allt annat än tryggt." skriver Thérèse bland annat.

Hon får medhåll av Monika:

"Blir helt galen på den nya skyltningen! Så otroligt ryckig körning, all körglädje är borta! Hur tänkte ni egentligen? Eller det kanske är det som är problemet att ni inte tänkte alls?"

Enligt Mats Rydell på kommunens service- och teknikförvaltning är de täta skyltbytena ett sätt att få folk att hålla nere farten där det rör sig oskyddade trafikanter.

– Vi ville verkligen får effekt med efterlevnaden på de delsträckor där det rör sig oskyddade personer tvärs över vägen, som det gör mellan infarten till Skogssjön och fram till infarten Slomarps sjukhem liksom förbi Egebyskolan och kyrkogården.

Mats Rydell menar att de korta delsträckorna under motorvägen och i kyrkogårdsbacken har för bra standard för en 40-begränsning, att det är därför man valt 60 kilometer i timmen där.

– Det är ju vägens trafiksäkerhetsstandard, sett ur oskyddade trafikanters perspektiv, som "sätter" hastighetsgränsen och på just Skänningevägen varierar det oerhört på relativt korta sträckor.

Under hösten kommer man från kommunens sida att mäta hur medelhastigheten har förändrats på ett antal olika vägsträckor i Mjölby, bland annat på Skänningevägen, berättar Rydell.

Publicerad 26 June 2018 08:41