Natur och friluftsliv är det som främst lockar turister till Östergötland och många väljer att återkomma till länet flera gånger.

Natur och friluftsliv är det som främst lockar turister till Östergötland och många väljer att återkomma till länet flera gånger. Foto: Arkiv/Pernilla Alsén

Nöjda turister återvänder till Östergötland

ÖSTERGÖTLAND.

Natur och friluftsliv är det som främst lockar turister till Östergötland. En undersökning som Region Östergötland låtit göra visar att de allra flesta vill komma tillbaka till länet på semester.

Av
Pernilla Alsén

Drygt 500 personer har intervjuats, på tio olika platser i länet, i en besöksundersökning som Region Östergötland låtit göra under sommaren. Resultatet visar att Östergötland är ett besöksmål man gärna återvänder till och rekommenderar till sina nära och kära.

Natur och friluftsliv är den främsta anledningen att besöka Östergötland för de utländska besökarna. Svenskarna svarar oftast strosa runt, besöka museum eller utställning och besöka släkt och vänner på frågan om den huvudsakliga anledningen till besöket på just den platsen. Göta kanal, Vadstena och Gamla Linköping är populära utflyktsmål. Den vanligaste aktiviteten är att gå på restaurang eller kafé, det gör åtta av tio turister och i snitt spenderar besökaren 795 kronor per dag.

Nio av tio av de svenska besökarna som svarar på enkäten, östgötar undantagna, och en av tre av de utländska som svarar har besökt Östergötland tidigare, vilket är positivt enligt Kristian Kårdal, strateg på Visit Östergötland som är en del av Region Östergötland.

– Vi gör undersökningen för att den här typen av kunskap är viktig för framtida planering samt för att lära oss mer om hur besökarbeteendet ser ut. Varifrån kommer de? Vad gör de när de är här? Var letar de information samt hur mycket spenderar de på plats? säger Kårdal.

I anslutning till undersökningen presenteras också ett så kallat Net Promoter Score (NPS), som visar hur benägna de tillfrågade är att rekommendera andra att besöka Östergötland. Undersökningen visar att 56 procent av de som svarar kan ses som ambassadörer.

– Ambassadörskapet är viktigt för att locka besökare till Östergötland. Kan vi få östgötarna själva att känna till vad man kan göra på hemmaplan sprider sig sedan den informationen vidare, menar Kristian Kårdal.

Publicerad 15 October 2018 09:51