Linnéa Stark poängterar vikten av att inredningen stämmer överens med det man som företag står för och vill kommunicera.

Linnéa Stark poängterar vikten av att inredningen stämmer överens med det man som företag står för och vill kommunicera. Foto: Pernilla Alsén

Linnéa brinner för inredning och kommunikation

Lämnade jobbet på storföretaget och startade eget

VÄDERSTAD.

Linnéa Stark är uppvuxen i en företagarfamilj, så att starta eget var aldrig främmande för henne. Nu kombinerar hon erfarenheten och kunskapen inom kommunikation med passionen för inredning.

Av
Pernilla Alsén

Hon är uppvuxen i den välkända företagarfamiljen Stark. Farfar Rune grundade redan i början av 1960-talet Runes Mekaniska Verkstad, det som senare skulle bli Väderstad Verken och som i dag vuxit till ett internationellt storföretag med en omsättning på flera miljarder kronor. Som barn drömde Linnéa Stark om att bli flygvärdinna och ut i världen for hon, men inte som kabinpersonal. Yrkeskarriären har gått från att jobba med marknadsföring och inköp i Singapore, Finland och Australien till arbeta med intern och extern kommunikation, de senaste åren som kommunikationschef på familjeföretaget Väderstad AB.

För en tid sedan bestämde hon sig för att byta bana – men inte helt och hållet. Kommunikationen finns där fortfarande som en röd tråd, men nu står inredningen i fokus.

– Jag är övertygad om att allt kommunicerar, säger Linnéa Stark som sedan förra året driver det egna företaget House by Stark, med fokus på företagsinredning kopplat till värderingar och varumärkeslöften.

Stark, som numera även är utbildad inredare, tycker att detta är något företag generellt skulle kunna bli mycket bättre på; att reflektera över inredningen, vad den signalerar. Linnéa berättar att hon under sina år på olika företag sett många vara duktiga på att få de olika kanalerna, som hemsidor, mässor och trycksaker, att harmonisera.

– Ofta är allt snyggt och ser likadant ut, det säger samma saker. Men sen när det kommer till inredningen upplever man något helt annat, då känns det inte genomtänkt alls.

Där någonstans började företagsidén att gro.

– Många kanske inte tänker på att upplevelsen börjar redan på parkeringsplatsen, eller redan innan. Hur lätt är det att hitta dit? Om det är svårt att hitta till företaget kanske man är arg redan innan man kommer dit.

Inredning har alltid varit min passion

Linnéa poängterar hur viktig entrén är.

– Ta till exempel receptionsdisken, om den är lång och hög eller om den är mindre och lägre – det säger helt olika saker, säger hon och menar att den sistnämnda är mycket mer välkomnande.

Linnéa menar också att inredningen i högsta grad är viktig för den interna kommunikationen, vad man ger för signaler till sina medarbetare.

–Jag tror många inte funderar så mycket över det där. Vilket företag är vi, vad står vi för? Det är en spännande tanke, att allt kommunicerar.

Att hon efter många år i olika roller, inom olika branscher, landat där hon gjort är ingen tillfällighet.

– Inredning har alltid varit min passion. Jag hörde någoon som sa att man ska jobba med det man hade som favoritlek när man var liten och min var att möblera om, jag gjorde det jämt, ler Linnéa.

Linnéa Stark har lever som hon lär och har så klart sett till att arbetsmiljön på det egna kontoret är både inspirerande och trivsam.

Linnéa Stark har lever som hon lär och har så klart sett till att arbetsmiljön på det egna kontoret är både inspirerande och trivsam. Foto: Pernilla Alsén

Publicerad 14 March 2019 15:00