Joakim Wall och Frida Abered läser assistentlinjen där Josephine Carlsson arbetar som lärare.

Joakim Wall och Frida Abered läser assistentlinjen där Josephine Carlsson arbetar som lärare. Foto: Carolina Fransson

På assistentlinjen lär sig deltagarna att hjälpa andra

Vadstena Folkhögskola arbetar mycket med dramapedagogik

VADSTENA. Assistentlinjen har funnits på Vadstena Folkhögskola sedan lite drygt ett år tillbaka. Här blir deltagarna väl förberedda inför att arbeta med människor och chansen till jobb efter avklarade studier är stor.

Av
Carolina Fransson

Assistentlinjen, som är en ettårig utbildning på gymnasienivå, startade våren 2018. Efter avklarade studier kan deltagarna arbeta med människor, som exempelvis elevassistenter eller personliga assistenter. Utbildningen ger också en bra grund till att studera vidare till exempelvis beteendevetare, berättar linjeledare Malin Kärrbrink.

– Vi jobbar mycket praktiskt med dramapedagogik. Deltagarna får öva på situationer som kan uppstå i verkligheten. De får göra scener som de själva får dramatisera. Vi jobbar med lågaffektivt bemötande där vi funderar över vad som händer med den vi möter när vi blir arga. Det handlar inte om att man inte ska säga till utan om hur man gör det och vilka ord man väljer. Säger du till din tonåring till exempel att du är så trött på att hon eller han aldrig ställer upp skorna i hallen får du troligtvis svaret att barnet skriker tillbaka och stänger dörren. Säger du i stället att du blir stressad av skorna i hallen och skulle vilja att barnet plockar undan dem är det större chans att det blir så. Då har du flyttat fokus till dig själv i stället för att skuldbelägga, säger hon.

Många är ovana vid att stå i centrum och upplever dramapedagogik som lite läskigt i början, berättar läraren Josephine Carlsson, men det är ett effektivt sätt att lära sig om situationer som kan uppstå. Hon säger också att det är bra att öva på att stå i centrum och bli säkrare i sig själv då man på olika sätt behöver kunna leda andra när man sedan är färdigutbildad.

Deltagarna på programmen har olika yrkesbakgrunder. Frida Abered tog studenten från omvårdnadsprogrammet 1996 och har arbetat som undersköterska sedan dess, mestadels med demenssjuka och inom LSS. Hon trivs med att arbeta med människor, men vill nu mer rikta in sig till arbete med barn.

– Jag tänkte att ett arbete inom skolan vore något för mig och då tyckte jag att den här utbildningen verkade bra. Den har gett mig mer kött på benen och jag har gillat att läsa om lågaffektivt bemötande där det handlar om att visa tillrätta i stället för tillrättavisande, berättar hon.

Joakim Wall kände efter att ha jobbat som resurs på Skolgårda skola i Motala att han ville vidareutbilda sig till att fortsätta att arbeta med barn. Båda är nu i början av juni färdigutbildade.

– Den här utbildningen ger goda chanser till jobb. Man kan studera vidare, men vi har en hel del som fått jobb som elevassistenter och någon som fått jobb som personlig assistent på gruppboende, berättar Malin Kärrbrink.

Publicerad 31 May 2019 10:46