Tjänstebilen väcker uppmärksamhet längs gatorna. – Det är världens bästa reklampelare, säger Anna Danielsbacka.

Tjänstebilen väcker uppmärksamhet längs gatorna. – Det är världens bästa reklampelare, säger Anna Danielsbacka.

Anna är extramamman med driv

PORTRÄTT. Det började med läxhjälp. Ett och ett halvt år senare finns Anna Danielsbackas serviceföretag spritt över hela landet. Sedan i somras är hon en av de privata hemtjänstaktörerna i Motala.

Av
Tina Andersson

– Alla behöver en extramamma då och då, säger hon.
Anna Danielsson vet vad hon pratar om. Med en man som reser mycket i arbetet, känner hon till hur svårt det kan vara att bolla vardagen med jobb och ett intensivt familjeliv.

Serviceföretaget Extramamman och filialen Ugglans hemhjälp uppstod av en slump. Efter 17 år som lärare började Anna Danielsbacka att erbjuda läxhjälp i hemmet. Så småningom kom förfrågningar om barnpassning och hundpromenader. Sedan dess har det rullat på med allt man kan tänkas behöva ha hjälp med i ett hem.
– Jag har haft tur, det är kunderna som ringer mig, säger hon och berättar att nya trillar in dagligen.

Hennes idé är enkel. Där det finns en efterfrågan, där finns Extramamman. Den ursprungliga tanken om att endast erbjuda servicetjänsterna i de närliggande kommunerna lämnade hon snabbt bakom sig. Även om huvudkontoret ligger i Karlsborg, finns företagets anställda spridda över hela landet, från Nordmaling i norr till Eslöv i söder. Sedan starten för ett och ett halvt år sedan har företaget rekryterat 50 timanställda.
– Vi är ett flexibelt företag. Om jag får en förfrågan från en kund på en ort där vi inte finns, så kan vi snabbt rekrytera och fylla behovet, mycket snabbare än vad man exempelvis har möjlighet att göra inom kommunerna.

Telefonen som ligger på bordet framför henne blinkar intensivt. Linjen är öppen dygnet runt. Det tycker hon är en rimlig service både för kunder och anställda, såhär under uppbyggnadsfasen.
– Har kunden valt en privat utförare, ska man vara tillgänglig, säger hon.
Men engagemanget under de senaste ett och ett halvt åren har inte alltid varit lätt för de övriga i familjen att förstå.
– Min man förstod till en början inte alls varför jag var tvungen att svara i telefon vid middagsbordet, nu inser han att jag måste. Men hans gräns var nådd när jag föreslog att jag skulle sätta in en bäddsoffa på kontoret, skrattar hon.

Anna pratar om att ligga rätt i tiden. Den höga arbetslösheten gör att det finns mycket kompetent arbetskraft. Tjänsterna är dessutom inom ramarna för RUT-avdraget. Sedan i somars erbjuder företaget hemtjänstens serviceinsatser med städ, tvätt och inköp även i Motala, men under namnet Ugglans hemhjälp. Nu håller hon även på att förhandla om vårdbiten med Motala kommun.
– Min familj har mycket erfarenhet av hemtjänst och vet hur viktigt det är att känna sig trygg med personalen som kommer till ens hem. Hos oss har brukaren sin egen personal, det är alltid samma person som kommer och det är mycket uppskattat.

Vid det första bokslutet visade det sig att företaget faktiskt lyckats gå med vinst.
– Det känns jättekul! Att kunna återinvestera i företaget känns lyxigt.
På frågan om hur stort företaget kan bli svarar Anna:
– Det finns ingen gräns för hur stora vi kan bli. När de yngre generationerna blir gamla kommer de ställa höga krav på hemtjänsten. Då finns vi där med hög kvalitet på personal och service.




Anna Danielsbacka

Ålder: 46 år Bor: Karlsborg Familj: Man, två tonåringar och två cockerspanieltjejer Intressen: Hundarna och att umgås med släkten Dröm: Att få bo i Spanien under vinterhalvåret Om jag får tid över: älskar jag att sola och bada Om framtiden: Hoppas på att bli ett stort service- och vårdföretag som kan erbjuda kunden en egen personal. Ledord: Kvalitet!

Publicerad 12 February 2014 08:00