Studenterna vill att det ska börja bubbla av både framtidstro och digitala företag i Motala, Längst till höger syns Jörgen Linder och Rickard Eriksson.

Studenterna vill att det ska börja bubbla av både framtidstro och digitala företag i Motala, Längst till höger syns Jörgen Linder och Rickard Eriksson.

Studenter vill digitalisera Motala

MOTALA. Vuxenutbildningens blivande webbkommunikatörer har tagit de första stegen i Motalas digitala resa. Nu laddar de för konferensen #modig, som ska kickstarta den digitala utvecklingen bland Motalas företagare.

Av
Tina Andersson

MOTALA. Vuxenutbildningens blivande webbkommunikatörer har tagit de första stegen i Motalas digitala resa. Nu laddar de för konferensen #modig, som ska kickstarta den digitala utvecklingen bland Motalas företagare.

– Motala behöver hitta en ny riktning. Det är inte längre lika självklart att gå direkt till industrin efter gymnasiet, säger Rickard Eriksson, som är en av upphovsmännen bakom Vuxenutbildningens nystartade Webbkommunikatörsutbildning i Motala.

Sedan mars i år arbetar de 16 studenterna med att lyfta intresset för digital marknadsföring och kommunikation. Just nu pågår arbetet med att marknadsföra konferensen #modig (Motala Digitally), dit både politiker, företagare, organisationer och invånare är välkomna. Främst ska den inspirera Motalaföretag att våga ge sig ut på den digitala marknaden.

I skuggan av varsel och arbetslöshet vill studenterna sprida optimism och framtidstro genom att öppna upp för en ny marknad. När det blir allt glesare mellan butikerna i Motalas gallerior, är försäljning via en e-butik på internet ett komplement som kan få småföretagare att överleva i konkurrensen på orten.

– Vi vill visa att det varken behöver vara svårt eller dyrt att synas på nätet, säger studenten Jörgen Linder,

Under utbildningen har studenterna bland annat kartlagt Motalaföretagens Facebooksidor. Tillsammans med 75 företagsenkäter visar det sig att hela 70 procent av de lokala företagen har en så kallad ”fan-sida”. Undersökningen visar också att flera av dem är så dåligt skötta att de snarare stjälper än hjälper verksamheten.

Men det handlar inte bara om att utveckla e-handel. Rickard Eriksson poängterar att marknadsföring och kommunikation med känsla också har betydelse, liksom förmågan att förvalta det.
– Gör man det på rätt sätt kan man skapa något stort. Vi håller på att skapa en ny marknad och jag tror att vi kan vara något på spåren, säger Rickard Eriksson.

Ett annat viktigt syfte med konferensen #modig är för studenterna att knyta kontakt med näringslivet.
– Det här ska bli en kickstart för Motalas företagare. De gör ett misstag om de inte kommer, säger studenten Jörgen Linder.


#modig

När: 23 maj Var: Motala Conventioncentre Varför: För att informera och inspirera om de digitala möjligheterna. Gäster: Johan Ronnestam, Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt

Publicerad 02 May 2014 09:00