HJÄRTEBARN. Olle är fem år. Han har redan genomgått tre hjärtoperationer – och fler väntar.
- Jag får bara hoppas att det dröjer, säger mamma Helena Någård. Foto: Martin Wingren
|
|
|
|
|
Olle lever med bräckligt hjärta
"Vi har vant oss vid att vara observanta"
|
HÄLSA. Olle är fem år. Han har redan genomgått tre hjärtoperationer – och fler väntar. - Jag får bara hoppas att det dröjer, säger mamma Helena Någård.
Den nybakade sockerkakan är framdukad på köksbordet i villan på Maria Park när Helena Någård berättar om sin son Olle.
Medfött fel Bara några timmar efter förlossningen på Danderyds sjukhus fick Helena och Jan Någård veta att något var fel med Olle. – Åtta dagar senare flögs han ned till Lunds universitetssjukhus för operation, säger Helena Någård. Olle har ett medfött hjärtfel, Truncus arteriosus communis, som leder till hjärtsvikt. Hjärtfelet måste åtgärdas med ett avancerat kirurgiskt ingrepp där en rörformad förbindelse mellan höger kammare och lungpulsådern sätts in. – Det är helt otroligt vad läkarna kan göra, ett hjärta är ju så litet på en nyfödd, säger Helena.
Två operationer till Men förbindelsen som sätts in slits, något som Olle måste leva med hela sitt liv. Operation två blev nödvändig när Olle var två och ett halvt år. Och en vårdag förra året blev han åter svullen kring ögonen. – Han blev trött och slängde sig inte som vanligt när han spelade fotboll, säger Helena. Förbindelsen hade slitits ut snabbare än väntat efter andra operationen och Olle fick åka ned till Lund för sin tredje operation i juni. – Jag trodde att den skulle dröja till dess att han var åtta, nio eller tio. Men barn växer och så vet man aldrig hur kroppen reagerar på främmande föremål. Så det kan komma olika snabbt hos olika barn, säger Helena.
Åtta timmars operation För tredje gången var det dags för en operation som varar åtta till nio timmar, följt av intensivvård under tre till fyra dagar. – Under operationen brukar vi gå en runda i Lund. Man blir galen om man bara sitter still. Under intensivvården så är det slangar och monitorer överallt och en sjuksköterska övervakar honom dygnet runt. Vi får besöka honom men inte sova över. Det är jobbigt men jag förstår varför, det kan inte vara så många runt honom då, säger Helena. – Det känns skönt när slangarna försvinner en efter en, fortsätter hon. Därefter väntar en tio dagar lång vistelse på vårdavdelningen innan Olle får åka hem igen. – Vårdpersonal kommer och går hela tiden. Han får även besök av en sjukgymnast, han ska ju upp och röra sig så att inte lungorna slemmas igen.
Tänker positivt Familjen strävar efter att tänka positivt och försöka leva så normalt som möjligt. Olle leker som andra femåringar. – Han är till och med på golfbanan och spelar nio hål, säger Helena och ler stolt. – Men läkarna säger att någon elitidrottare blir han inte, fortsätter hon.
Ständig beredskap I höstas tog familjen steget att våga åka utomlands. Något som stärkte hela familjen, berättar Helena. – Men vi tog först Olle till en kontroll för att vara säkra, det gick ju så snabbt förra gången han blev dålig. Trots att hjärtfelet är något som Olle bär med sig under hela livet så ser familjen ljust på framtiden. Nya metoder inom hjärtkirurgin utvecklas, något som Helena Någård har märkt under de senaste åren. Under tiden gäller ständig beredskap. – Vi har vant oss vid att vara observanta. Jag vet att dagen då det händer kommer igen. Jag får bara hoppas att det dröjer.

GOD. Mammas sockerkaka är så klart populär. Foto: Martin Wingren
|
Martin Wingren
|
Publicerad: 03. februari 2010 03:00
|
|
|
|
loading...
|
|