Nya Kia Ceed har en mjuk och behaglig framtoning. Fronten har fått den karaktäristiska Kia-looken. Sidorna och bakpartiet har inga konstiga veck i plåten.

Nya Kia Ceed har en mjuk och behaglig framtoning. Fronten har fått den karaktäristiska Kia-looken. Sidorna och bakpartiet har inga konstiga veck i plåten. Foto: Ian Maasing

Ny Kia Ceed: Trevlig kompaktvagn

TEST.

Kia Ceed är precis som sin enäggstvilling Hyundai i30 utvecklad i Europa, till stor del av europeiska designers och ingenjörer, och därmed väl anpassad till europeiska förhållanden. Kia och dess moderbolag Hyundai vill inte kännas vid att de två kompaktbilarna är nära besläktade, men ställer man dem intill varandra kan man knappt skilja dem åt! Till och med svetsfogarna mellan karossplåtarna sitter på exakt samma ställe!

Av
Ian Maasing

Nya generationen av Ceed är en lyckad fortsättning på succémodellen från Kia och precis som förra generationen har den en praktiskt kombisedankaross. Man kommer lätt i och ur både fram och bak, och de tillräckligt höga och släta sätena är komfortabla.

Lastutrymmet innanför den stora bakluckan, med tillräckligt hög tröskel så att grejorna inte ramlar ut, sväljer både en fällbar barnvagn och ett par tre stora shoppingkassar, inalles 395 liter. Under golvplattan hittar vi bara en minikompressor och tätningsvätska som nödreparationssats vilket inte alls känns lika betryggande som ett riktigt reservhjul!

Man kommer lätt i och ur nya Ceed genom fyra tillräckligt höga dörrar, men den baktill avsmalnande karossen med sina små rutor och breda C-stolpar begränsar sikten bakåt. Tack och lov ingår en backkamera i standardutrustningen.

Man kommer lätt i och ur nya Ceed genom fyra tillräckligt höga dörrar, men den baktill avsmalnande karossen med sina små rutor och breda C-stolpar begränsar sikten bakåt. Tack och lov ingår en backkamera i standardutrustningen. Foto: Ian Maasing

Testbilens trecylindriga bensinmotor går tyst och smidigt så fort den kommer upp i varv. Motorn driver bra från 2500 varv per minut och går ganska snålt i all slags trafik. Vi bokförde 0,65 liter per mil vid blandad körning, tidvis i höstrusk. Bilen är lättmanövrerad på parkeringen med lättgående servostyrning och hygglig runtomsikt, och går lugnt och stadigt på landsvägen. Styrningen är centimeternoga och vardagsbekvämt småtrög.

Nya Ceed har flera assistans- och säkerhetssystem som standard eller som tillval, såsom kamera och radarbaserat autobroms med fotgängar- och cyklistskydd, aktiv filhållningsassistans som med ett automatiskt styringrepp förhindrar att bilen glider över i fel fil, stor och högt placerad pekskärm, backkamera med dynamiska hjälplinjer etc.

Taket ligger tillräckligt högt för att man obesvärat ska komma i och ut den tillräckligt höga och släta förarstolen. Detaljarbetet är gediget. Den stora pekskärmen är högt placerat. Bra!

Taket ligger tillräckligt högt för att man obesvärat ska komma i och ut den tillräckligt höga och släta förarstolen. Detaljarbetet är gediget. Den stora pekskärmen är högt placerat. Bra! Foto: Ian Maasing

Sedan många år har Kia generösa åtaganden med sju års eller 15 000 mils nybilsgaranti på sina modeller. Dessutom tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti, fem års lackgaranti och tre års vägassistansservice dygnet runt i hela Europa! Ingen annan biltillverkare, inte ens driftsäkerhetslistans ständige etta Toyota, har vågat sig på en så långvarig garanti.

Fakta

Kia Ceed 1.0 T-GDi

Tillverkad i: Slovakien.Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan.

Mått/Vikt: längd 431 cm bredd 180 cm, höjd 145 cm axelavstånd 265 cm, tank 50 l tjänstevikt fr 1297 kg.

Motor: 3 cyl 998 cc, direktinsprutad bensin turbo, effekt 120 hk/88 kW, vridmoment 172 Nm–1500 r/m.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6 växlar.

Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,6 m.

Bränsleförbrukning: WLTP, 5,8 l/100 km vid bl körning.

CO2: 131 g/km.

Prestanda: 190 km/h, 0-100 km/h 11,1 sek.

Fordonskatt: 3.066 kr.

Pris: fr 179.900 kr.

Testbilens pris: 203.300 kr.

Publicerad 15 October 2018 08:50