Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern! Att köra med odubbade vinterdäck sommartid innebär ökad olycksrisk.

Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern! Att köra med odubbade vinterdäck sommartid innebär ökad olycksrisk. Foto: Pixabay

Allt fler trotsar varningarna om däcken

"En kvarts miljon bilar i Sverige kör med usel bromsprestanda"

Motor.

Trots otaliga varningar, från både branschorganisationer, forskningsinstitut och däcktillverkare, struntar allt fler bilister i rekommendationen att inte använda dubbfria däck på sommaren.

Av
Andreas Lindegren

Idag är det visserligen inte olagligt att använda dubbfria vinterdäck under sommarmånaderna, men det innebär ökad olycksrisk. Att använda däck, som egentligen är anpassade till vinterklimat, innebär sämre kontroll och betydligt längre bromssträcka, något som bland annat Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, påvisat i en tidigare rapport.

I deras fältstudie från 2015 mättes väggreppet på torr och våt asfalt med olika typer av däck. Resultaten visade att vinterdäcken, odubbade av nordisk typ, i genomsnitt resulterade i 15–20 procent längre bromssträckor jämfört med sommardäcken. Skaderiskanalyser genomfördes för tre olika typer av trafikolyckor: bakifrånkollision, frontalkollision och påkörning av fotgängare och studien visade på ökningar av skaderisken vid användning av vinterdäck istället för sommardäck för alla tre olyckstyperna.

Utvecklingen av bildäck går dock mycket snabbt framåt, något som kan vara en anledning till en falsk trygghet i att dubbfria vinterdäck passar året runt. Men nya tester, som Motormännens medlemstidning Motor utförde i samband med årets däckbytarsäsong, visar på ännu sämre resultat än VTI:s rapport.

Bilen testades först med sommardäck och bromsades från 100 km/tim. Fordonet stannade efter 31,6 meter. Med de dubbfria vinterdäcken på samma fordon och fart behövdes hela 45 meter för att komma till stillastående. Det är en ökning med över 40 procent, eller hela 13,4 meter. Det innebär att bilen passerar över tre billängder på en normalstor bil med vinterdäckens bromssträcka.

– Det här visar hur viktigt det är att ha rätt däck för rätt väglag. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det helt förkastligt att använda dubbfria vinterdäck på sommaren, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Motormännen.

Även tidningen Motors test visar att dubbfria vinterdäck inte bara ger längre bromssträcka, utan även sämre vägegenskaper. När sommardäck användes på testfordonet, en Volvo XC70, kändes bilen stabil och kontrollerbar. När däremot vinterdäcken monterades förändrades bilens egenskaper drastiskt och bilen kändes bland annat trögare i uppförandet och sladdade mycket vid undanmanöverprovet.

Vinterdäck, framför allt nordiska vinterdäck, har en mycket mjukare gummiblandning och ett finare mönster för att de ska greppa bra om snö och is. Det resulterar dock i att gummit blir väldigt mjukt vid högre temperaturer och det fina mönstret gör att de inte får grepp om den varma asfalten. Att köra med ett odubbat, nordiskt vinterdäck på sommaren kan alltså innebära lika stor risk som att köra med sommardäck på barmark om vintern.

– Det har visat sig att runt fem procent av landets bilar använder vinterdäck på sommaren. Det betyder att en kvarts miljon bilar i Sverige kör med usel bromsprestanda under halva året. Det här är bilar man inte vill ha bakom sig när man måste tvärbromsa, säger Heléne Lilja.

Publicerad 18 May 2019 07:00