Nobelpriset har delats ut i svenske kemisten och uppfinnaren Alfred Nobels minne sedan 1901. Men ska Nobelpris i framtiden gå till svenskar, då måste likvärdigheten i skolan och antalet behöriga lärare öka. Det menar Lärarförbundet.

Nobelpriset har delats ut i svenske kemisten och uppfinnaren Alfred Nobels minne sedan 1901. Men ska Nobelpris i framtiden gå till svenskar, då måste likvärdigheten i skolan och antalet behöriga lärare öka. Det menar Lärarförbundet. Foto: Adobe Stock

Låg behörighet bland naturkunskapslärare

"Banbrytande och avgörande forskning händer inte bara av sig själv"

ÖSTERGÖTLAND.

Behörigheten bland NO-lärare är generellt lägre än i andra ämnen, enligt Lärarförbundet som menar att det bara är genom en likvärdig skola och utbildade lärare som Sverige kan bli "en världsledande kunskapsnation som inte bara delar ut Nobelpris – utan också ett land som hämtar hem dem".

Av
Lotta Hofström

Lärarförbundet tittade närmare på behörigheten inom biologi, fysik, kemi och matematik och naturkunskap i samband med Nobelpriset 2019.

Här i Östergötland är behörigheten bland gymnasielärare i NO-ämnen 82 procent. 37 av 208 tjänster i NO och matematik undervisas således av lärare utan lärarlegitimation och behörighet i ämnet.

Behörighetsnivån dras generellt ned av att 65 procent av naturkunskapslärarna har behörighet, vilket är samma siffra som snittet i riket. I Östergötland har kemilärarna högst behörighet med 94 procent.

Lärarförbundet menar att det är en ohållbar situation "om Sverige ska kunna konkurrera med kunskap och forskning i framtiden".

– Att inte alla gymnasieelever får undervisning av behöriga lärare får såklart konsekvenser. Banbrytande och avgörande forskning händer inte bara av sig själv. Alla de utmaningar som världen står inför hänger på kunskaperna hos den framtida generationen. Att säkra lärarförsörjningen är att framtidssäkra Sverige, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet, i ett pressmeddelande.

Av 21 län ligger Östergötland på sjätte plats vad gäller NO-behörighet. I topp ligger Västernorrland, i botten Jämtland.

– Vi kan och ska inte acceptera att det finns stora skillnader i andel behöriga lärare runtom i landet. Skolan ska vara likvärdig och varje elev har rätt att mötas av utbildade lärare. Bara på det sättet kan vi bli en världsledande kunskapsnation som inte bara delar ut Nobelpris utan också ett land som hämtar hem dem, säger Johanna Jaara Åstrand.

I Motala är andelen behöriga lärare i NO och matematik 96 procent, i Linköping 84 och i Norrköping 80 procent. Högst behörighet har östgötska lärare i SO-ämnen, 89 procent. Samtidigt har lärarna i praktisk-estetiska ämnen något lägre än NO-lärarna.

Publicerad 10 December 2019 09:57