Företagare kan snabba på kommunala processer genom att

Företagare kan snabba på kommunala processer genom att "ha blanketter och handlingar korrekt ifyllda samt ha koll på vad man vill ha svar från kommunen om", säger Motalas utvecklingschef Jan Holmberg. Foto: Adobe Stock

Här kan företagare lära sig mer om kommunala tjänster och myndighetsutövning

Träffar om allt från bygglov till alkoholhandläggning

MOTALA.

Kommunens tjänstemän föreläser om allt från bygglov till alkoholhandläggning i en utbildningsserie för företagare i en gemensam satsning med Tillväxt Motala för ett bättre företagsklimat.

Av
Lotta Hofström

Det är i samband med Tillväxt Motalas drop in-frukostar på Coffice som företagare och kommuntjänstemän möts. Syftet är att öka företagarnas kunskap om kommunala tjänster och myndighetsutövning och skapa ökad förståelse mellan kommun och näringsliv.

– Det är många frågor som företagare ställs inför som är komplicerade men vi har kunniga tjänstemän för rådgivning, säger Motala kommuns utvecklingschef Jan Holmberg.

Föreläsningarnas utgångspunkt är frågor som företagare ofta kontaktar kommunen om. Utbildningserien har redan startat och är uppdelad i nio delar om 30 minuter följt av en halvtimme där företagare kan ställa frågor till kommuntjänstemännen.

Satsningen är en del av kommunens arbete för ett ännu bättre företagsklimat, vilket man skakat hand med Tillväxt Motala att jobba för. Hittills har runt 20-25 personer besökt drop in-utbildningen, berättar Jan Holmberg som menar att konceptet är lyckat.

– Det är ett sådant här vinna-vinna-läge! Det här har efterfrågats från våra anställda, då det underlättar deras handläggning om företagarna är pålästa, och det har efterfrågats av företagarna, säger Holmberg som gärna upprepar konceptet nästa höst.

Också projektledaren Johanna Sjögren från Tillväxt Motala är nöjd, men hon menar att en stor utmaning är att nå fler företagare.

– Vi kommer att utvärdera och se om det framöver eventuellt kan bli aktuellt med lunch- eller kvällsträffar samt vilka frågor som intresserar mest, säger hon.

Enligt Johanna Sjögren är träffar på Coffice en bra början för att få ökad förståelse mellan kommunens utövande och näringslivets förutsättningar. För att ge så relevant information som möjligt försöker tjänstemännen sätta sig in i företagarperspektivet, förklarar Jan Holmberg.

En del föreläsningarna handlar om att informera om hur företagaren själv kan leta information och grundläggande uppgifter i myndighetsärenden som hanteras av kommunen.

– Företagarna frågor ofta: "Hur kan jag snabba på processen?" och "Varför tar det så lång tid?". Själv kan man snabba på genom att vara väl förberedd med att ha blanketter och handlingar korrekt ifyllda samt ha koll på vad man vill ha svar från kommunen om, säger Holmberg.

– Företagare kan kontakta oss för att få koll på läget genom enskild rådgivning!

Publicerad 29 October 2019 05:00