Pontus Plaenge, längst till vänster, med regissören och de medverkande i Macbeth som spelades sommaren 2019.

Pontus Plaenge, längst till vänster, med regissören och de medverkande i Macbeth som spelades sommaren 2019. Foto: Arkivbild/Carolina Fransson

ShpG satsar vidare efter arbetsam sommar

Letar just nu skådespelare till nästa års drama

VADSTENA. I somras flyttade Shakespeare på Gräsgården, ShpG, från gräsgården till den gamla foderfabriken i Vadstena. Samtidigt som ensemblen repeterade inför uppsättningen Macbeth renoverades fabriken så att den skulle kunna fungera säkerhetsmässigt och upplevelsemässigt för publiken. Nu är den mest nödvändigaste renoveringen gjord, säger konstnärlige ledaren Pontus Plaenge, men mer ska göras samtidigt som föreställningen 2020 förbereds.

Av
Carolina Fransson

Pontus Plaenge sammanfattar den första sommaren såhär:

– På det hela taget var det lyckat. Med tanke på att vi skulle repetera en stor pjäs samtidigt som vi skulle renovera en fabrik till en funktionell teater var det arbetsamt. Vi var oerhört trötta, men det kändes samtidigt stimulerande att vi hade fått den här lokalen. Efter 23 somrar på gräsgården behövde vi något nytt. Fabriken ser ut på ett annat sätt och det ger oss möjlighet att utvecklas. Här kan vi också ha allt samlat på samma ställe och det behöver inte vara nedpackat i olika förråd över vintern, säger han.

Under denna sommar brandsäkrades lokalen och de mest nödvändigaste åtgärderna gjordes för att göra om fabriken. Det målades och fräschades till i entré och personalutrymme. Mycket har ShpG gjort själva, men en hel del har man också fått ta in hjälp till.

– Det blev dyrare än vad vi budgeterade för i det första steget, men på lång sikt är jag inte orolig. Nu är det inget kvar som vi måste göra utan vi renoverar i den mån vi har råd. Med tanke på publiktillströmningen i somras ser det bra ut, säger han.

Genom ShpG:ens vänförening, som har kontakt med publiken, har han hört många positiva reaktioner efter flytten.

– Många saknar gräsgården, men upplever också fabriken som en spännande lokal. När man går ut ur lokalen ser man slätten, Vättern och Vadstenas siluett. Publiken har också, precis som vi, upplevt det tryggt att man nu också kan se föreställningen utan att riskera att bli blöt, säger han.

Att föreställningarna flyttade från stan har inte upplevts som något problem.

– De flesta tog redan bilen ändå. Av vår publik är cirka 15 procent vadstenabor. Resten kommer från andra städer, som Mjölby, Motala, Ödeshög, Linköping och Norrköping. Vi satte in turisttåg som gick hit under föreställningarna i somras och det var lite färre än vad vi förväntat som åkte med det. Nästa år funderar vi på att ha med en skådespelare på tåget, så att det blir en upplevelse redan där, säger han.

Inför nästa sommar vill man satsa på nya publiktoaletter, mottagningskök, kostymförråd, syateljé, ny teknik till scenutrymmet och bättre akustik. Att sätta upp en barnteater finns också med i planerna, men kanske först sommaren 2021. Planerna för kommande sommars drama, som blir Vintersagan, är också i gång. Pontus Plaenge regisserar den helt själv.

– Det ska bli väldigt roligt. När jag dyker ner i texterna blir jag oerhört stimulerad och inspirerad. Fabriken har en rå och brutal skönhet som kräver mer av oss med scenografi, dekor och ljussättning.Det är roligt att skapa här. Inga Onn och Per-Johan Persson, som är veteraner från gräsgården, är klara för Vintersagan. I övrigt håller vi på att titta på rollbesättningen, säger han.

Publicerad 21 November 2019 10:36