Daniel Ståhl är delägare och ansvarig för trafik och utbildning. Han har varit lokförare sedan 1999.

Daniel Ståhl är delägare och ansvarig för trafik och utbildning. Han har varit lokförare sedan 1999. Foto: Lotta Hofström

Protrain dubblar sin personal och satsar på egen trafik

Daniel Ståhl: "Det kommer bli en riktigt spännande resa!"

MJÖLBY.

Protrain erbjuder lokförarutbildning, bemanning och järnvägstransporter. Med en historiskt stor affär dubblar man nu sin personal. Samtidigt öppnar nya lokförarskolor – och under 2020 fortsätter jättesatsningen på att köra egna tåg.

Av
Lotta Hofström

Den 15 december ökar Protrain sin personal med 40 anställda, då affären med att köra godståg från Oslo genom Sverige till Narvik är klar.

– Det kommer att bli en riktigt spännande resa! Vi kommer att ta över en hel del befintlig personal. Det fina med att vara lokförare hos oss är att du kan bo vartsomhelst – från Kiruna i norr till Ystad i söder – för du jobbar ofta vecka/vecka, säger Daniel Ståhl, delägare och ansvarig för trafik och produktion.

2020 blir ett spännande år för Protrain.

2020 blir ett spännande år för Protrain. Foto: Lotta Hofström

Hösten 2017 började ProTrain att öppna nya lokförarskolor Stockholm, Hässleholm och Sundsvall. Här var efterfrågan av lokförare stor och efter att ha blivit uppvaktade av branschen drog man igång.

– Utmaningen har varit att hitta kompetent lärarpersonal till skolorna, och det tycker jag att vi lyckats med, men jobbet är traditionellt ett ensamjobb och att hitta folk med en pedagogisk ådra var inte helt lätt, säger han.

Samtidigt utvecklar nu företaget sin nya del ProTrain Trafik AB, inom vilken man dubblat sin omsättning varje år sedan starten för tre år sedan.

– Men järnvägsbranschen i Sverige är inte så stor så här kan man inte växa hur mycket som helst utan att riskera att bli konkurrenter till våra egna kunder i Bemanningsverksamheten.

Men resan till dit ProTrain är i dag har inte varit någon dans på rosor. Om vi spolar tillbaka bandet långt så har lokförarutbildning funnits i Mjölby sedan 1977. Först i SJ:s regi och efter avregleringen kring år 2000 i privat regi. Det var Daniels pappa Ingvar, som var rektor för SJ:s utbildningsverksamhet, som fortsatte samarbetet med Mjölby kommun och startade upp en privat skola efter att SJ lagt ned sin skola sedan man delat upp sig i ett bolag för persontrafik och ett för gods (Green Cargo).

– Namnet ProTrain kan betyda för tåg, pro betyder för, eller proffessional trainers alltså professionella utbildare, säger Daniel.

Samtidigt utbildade sig Daniel till lokförare. Under åtta år arbetade han som förare och efter det som konsult – han hyrde ut sig själv som utbildare och förare.

I samband med att pappa Ingvar gick i pension önskade han att barnen skulle ta över, och så blev det. Men samtidigt kom effekten av finanskrisen vilket blev ett stålbad för ProTrain där ägarförändring och varsel följde. Daniel citerar Gunnar Sträng, som var socialdemokratisk politiker i mitten av 1900-talet:

– Under hans tid som finansminister sa han något i stil med att "vill man se hur Sverige mår så ska man se på längden på godstågen". Det var en slags konjunkturmätare för honom, säger Daniel.

På lokförarskolan i Mjölby finns en modelljärnväg där eleverna kan lära sig om hur de olika säkerhetssystemen fungerar på ett visuellt sätt.

På lokförarskolan i Mjölby finns en modelljärnväg där eleverna kan lära sig om hur de olika säkerhetssystemen fungerar på ett visuellt sätt. Foto: Lotta Hofström

Daniels pappa var tidigare rektor på SJ:s utbildningsverksamhet. Han startade sedan upp en skola i privat regi i Mjölby efter avregleringen kring år 2000.

Daniels pappa var tidigare rektor på SJ:s utbildningsverksamhet. Han startade sedan upp en skola i privat regi i Mjölby efter avregleringen kring år 2000. Foto: Lotta Hofström

Men sedan 2013 har ProTrain lyckats tredubbla sin omsättning och antalet anställda. Daniel menar att de lyckades genom tydliga planer och strategier.

– När det gäller bemanningen satsar vi på kontrakt under lång tid. Vi gick från att erbjuda dagshugg till att knappt ha några kontrakt med avtalslängd under sex månader, säger Daniel.

Förra året klev ProTrain in som huvudsponsor åt Mjölbys ishockeyklubb. Arenan som tidigare hetat BT-rinken, VMP group arena och Toyota material handling arena har nu namnet ProTrain Arena.

Tidigare i år blev ProTrain nominerade till Årets Företagare Östergötland 2019, vilken de också vann. Nomineringen och sedan utmärkelsen kom som en överraskning och togs emot varmt.

– Man är lite dålig på att stanna upp och känna att det man gör är bra. Man vill alltid göra mer, göra större och göra mer effektivt. Men det som vi lyckats med såhär långt gör att vi känner oss tryggare med det vi håller på med, säger Daniel.

Publicerad 24 November 2019 00:00