Toyota Rav4 står som vinnare i granskningen, hela 52 procent säkrare än medelbilen.

Toyota Rav4 står som vinnare i granskningen, hela 52 procent säkrare än medelbilen. Foto: Toyota

Det här är den säkraste bilen

Vinnarbilen är hela 52 procent säkrare än medelbilen

Motor.

När Folksam granskat och rankat de säkraste bilmodellerna står Toyota Rav4 som vinnarbil, hela 52 procent säkrare än medelbilen.

Av
Andreas Lindegren

Vartannat år sedan 1983 har försäkringsbolaget Folksam granskat, analyserat och rankat bilmodellers säkerhet i rapporten ”Hur säker är bilen?”. Rapporten bygger på analyser av verkliga trafikolyckor där risken att få en skada som leder till invaliditet eller död jämförts mellan olika bilmodeller och där årets rapport baseras på nationell trafikolycksdata från ”Swedish traffic accident data acquisition”, STRADA, som är ett system för data om skador och olyckor inom vägtransportsystemet i Sverige. Totalt har 202 300 tvåbilskollisioner som inträffat i Sverige mellan 1994 och 2018 samt 59 200 skadade bilister som uppsökt akutsjukvården mellan 2003 och 2018 analyserats.

I den senaste upplagan har totalt 324 bilmodeller bedömts tillsammans med information från de krocktester som modellerna genomgått innan lansering. Tydligt i granskningen är att det fortsatt är stor skillnad mellan olika märken och bilmodeller, olikheter som kan betyda skillnaden mellan liv och död för de som färdas i bilen.

– En viktig parameter är vilken bil man färdas i – bilens säkerhet har en avgörande betydelse för vilka konsekvenser en olycka får. Det finns fortfarande en stor potential att förbättra bilarnas krocksäkerhet. Men den största framtida säkerhetsvinsten kommer sannolikt med nyare effektiva säkerhetssystem som mildrar eller helt undviker krockar, som exempelvis olika autobromssystem, filbytesvarnare och autostyrning. Dessa system vet vi redan nu har bidragit till färre skador i trafiken, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam.

I toppen bland de säkraste bilarna är skillnaden liten. Främst är det tyska och tidigare svenska bilmodeller som klarar sig väl i försäkringsbolagets granskning.

– Bland de bilar som ligger i topp är det relativt små variationer. Både Audi, BMW, Mercedes och Volvo, har bilmodeller som är mellan 47 till 50 procent säkrare än medelbilen. Vi ser att det är många SUV:ar och stora bilar som är säkrast i jämförelse med medelbilen, säger Anders Kullgren.

Många småbilsmodeller har det fortsatt tufft i granskningen, äldre modeller av exempelvis Nissan Micra, Volkswagen Lupo och Kia Piccanto får endast ettor i rapporten. Men du behöver inte äga en SUV för att känna dig säker, det finns även småbilsmodeller som sticker ut i statistiken, även om de är få. Skoda Fabia och Ford Fiesta har en relativt hög säkerhet i rapporten jämfört med genomsnittet tillsammans med de större småbilarna Volvo V40 12- och Citroen Berlingo/Peugeot Partner 08–14 som har mycket hög säkerhet.

– Vi ser att det framför allt är tyska och svenska bilar, samt vissa modeller av Toyota, Honda och Citroen som är minst 40 procent säkrare än medelbilen. Vissa småbilar får ett förvånansvärt bra resultat. Framför allt Skoda Fabia står ut och hamnade mycket nära toppklassen vad gäller säkerhet med två av deras senare modeller. Samma gäller för Ford Fiesta med föregångarna till nuvarande modell.

Säkrast åker du dock i japanskt enligt rapporten. Toyota Rav4 står som vinnare i granskningen, hela 52 procent säkrare än medelbilen.

Fakta:

Totalt får 160 bilmodeller ”Bra val” i årets rapport. Ett av de viktigaste kraven för att bli klassad som ”Bra val” är autobroms som standard eller tillval. Övriga krav är antisladd, whiplashskydd samt högsta betyg i Euro NCAP:s krocktester.

Vinnare i granskningen är Toyota Rav4 13-18 som är 52 procent säkrare än medelbilen. Volvo XC90 02–15, Volvo XC60 08–17, Mercedes E-Klass 09–16, BMW 5-serie 04–07 samt 08–09 samt BMW 3-serie 05-08 och 09-12, Audi A4 08-15 och Audi A5 07-17 är alla över 47 procent säkrare än genomsnittsbilen. Volvo sticker ut då alla deras nyare modeller som ingår i rapporten är över 40 procent säkrare än medelbilen, oavsett storleksklass.

Publicerad 14 September 2019 07:00